Het web is een wereld op zich en van alle activiteiten die je offline kunt verrichten zijn inmiddels ook online versies beschikbaar. De filmindustrie is al geruime tijd goed vertegenwoordigd op het internet. Voor de kijker betekent dit dat er online altijd wel een leuke film te vinden is en voor tal van ondernemers kan dit een (extra) bron van inkomsten zijn.
Online films zijn te bekijken op laptops, tablets, computers, smartphones en sinds enkele jaren ook op flatscreen televisies omdat de meeste TV-abonnementen via het internet gaan. Van deze continue toestroom van films maakt de reclamesector handig gebruik. Als kijker kun je abonnementen afsluiten om eindeloos films te kunnen kijken. Netflix is een van de bekendste websites waarop films en series kunnen worden bekeken: bijna alle populaire filmproducties zijn er te zien. Behalve Netflix zijn er nog een aantal aanbieders in deze branche. Het is echter ook mogelijk om digitale films te kopen. Wanneer je maar af en toe naar een film wilt kijken is dit wellicht een goedkopere oplossing.
Voorts is er een ruim aanbod aan kinderfilms. De vraag hiernaar is behoorlijk groot omdat het voor ouders een gemakkelijke manier is om hun kind(eren) te plezieren. Zo hebben ze onderweg naar hun vakantiebestemming geen last van dreinende kinderen op de achterbank omdat hun kroost rustig op een tablet naar een film zit te kijken.
Om heel gericht de aandacht van kijkers te blijven vasthouden is het voor een internetbedrijf dat abonnementen of losse films verkoopt nuttig om over een goed klantensysteem te beschikken. Deze systemen zijn er in diverse uitvoeringen en het is goed om te weten dat https://www.lime-technologies.nl deze CRM-systemen op maat maakt voor elk individueel bedrijf. Door middel van de verzamelde klantgegevens is het mogelijk om bij te houden naar welke soort films een klant het meest kijkt. De reclame die naar deze klant verzonden wordt kan dan gekoppeld worden aan een specifiek onderwerp of genre.
Het is ook mogelijk om met korte films op YouTube geld te verdienen. Deze filmpjes worden veelal via een smartphone bekeken, bijvoorbeeld als iemand even tijd heeft voor wat ontspanning of wanneer iemand moet wachten bij een dokter of tandarts. Als mensen jou gaan volgen en zich gratis inschrijven voor een abonnement op jouw filmpjes, krijg je van YouTube een bepaald bedrag uitbetaald.