Kikkerdrildefilm.nl

In bepaalde speelfilms of series zie je soms het logo van een bepaald merk net even te lang in beeld blijven. Bijvoorbeeld als een acteur een drankje uit een blikje drinkt van een bepaald merk of wanneer hij een zak chips opentrekt. Dit fenomeen wordt ook wel sluikreclame genoemd ofwel ‘product placement’.

Reclame met een verhaal

Een dergelijke vorm van reclame moet heel subtiel plaatsvinden, want anders is de kans groot dat de kijker zich eraan gaat ergeren. Wat je tegenwoordig ook steeds vaker ziet is dat er korte films verschijnen die speciaal gemaakt zijn om reclame te maken: een reclamefilm met een verhaal. Het blijkt dat dit soort filmpjes goed aanslaan bij het publiek.

Reclame via storytelling

Reclame maken door een verhaal te vertellen is een vorm van storytelling. Bij dit soort filmpjes wordt het product niet rechtstreeks aanbevolen door de focus erop te leggen, maar wordt er een verhaal omheen gebouwd. Zeker rond de feestdagen of tijdens speciale evenementen worden er prachtige korte reclamefilms gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan de filmpjes van supermarkten waarin een verhaal verteld wordt over familieleden die elkaar met kerst voor het eerst weer zien of over een eenzame oude buurman die tijdens deze feestdagen warm wordt onthaald. Ook zielige dieren doen het altijd goed in dit soort reclamefilms.

Ook de kleine ondernemer doet mee

Reclame maken door middel van storytelling bestaat eigenlijk al heel lang. Tegenwoordig wordt het echter steeds vaker ingezet. Ook de kleine ondernemer ziet het nut van deze manier van reclame maken in en sluit hiervoor graag een eenvoudige zakelijke lening af. Hoewel de meeste banken niet staan te springen om voor dit soort doeleinden een bedrijfskrediet te verstrekken, kan wat extra financiële hulp behoorlijk waardevol zijn om een bedrijf een enorme boost te geven, zeker in moeilijke tijden.

Het vergroten van naamsbekendheid

Tijdens de ‘coronapandemie’ werden er tal van komische filmpjes gedeeld toen het houden van 1,5 meter afstand verplicht werd. Deze filmpjes leverden een aantal horecazaken enorme naamsbekendheid op. Bijvoorbeeld het filmpje waarin door middel van storytelling het verhaal verteld werd over een ondernemer die terugkeek op de mooie tijden van weleer, toen alles nog gewoon mogelijk was. Onnodig te zeggen dat dit gigantisch aansloeg bij het publiek. Als er in dit soort filmpjes een beetje humor en wat sentiment wordt verwerkt, komt het meestal goed aan bij de kijkers. Dergelijke filmpjes wekken immers sympathie op.

Tranentrekkers roepen emoties op

In korte reclamefilms wordt vaak ingespeeld op de beleving of het resultaat van de dienst die aangeboden wordt. Of het verhaal achter het aangeboden product wordt op een smeuïge manier verteld. Deze manier van reclame maken wordt ook wel ’emotiemarketing’ genoemd, want zodra de emoties mee gaan spelen komt een dergelijke film binnen bij het kijkerspubliek. Denk maar aan de klassieke tranentrekkers ‘Titanic’, ‘The Intouchables’ of ‘Hachi: A Dog’s Story’. Deze films worden niet snel vergeten. Door sentimentele verhalen te vertellen wordt er een bepaalde sfeer gecreëerd die herinneringen oproept bij de kijkers, waardoor emoties worden opgewekt. Op die manier blijft de (reclame)boodschap langer hangen.